Flyene våre


LN-GJP

GJP er en Super Dimona av typen HK36 TTC 115. 2008 modell.
Dette flyet kom til klubben i 2013. 

Motor av typen Rotax 914, en 115hk bensinmotor med turbo.

Cruisehastighet på 190km/t ved 75% motoruttak, og rekkevidde på hele 950 km (tur-retur Oslo på en tank), så dette flyet er både egnet til turflyging og litt grunnleggende seilflyging. Glidetall på 1:27 ved 105km/t. Vingespenn ca 16 meter.

Flyet ble brukt som demofly for fabrikken når det var nytt, så her finnes alt av tenkelig utstyr. ILS, VOR og long range fueltank for å nevne noe.

Dette flyet er også populært blant motorflygere bosatt på Haugalandet. Flyet kan leies for halvparten av prisen av f.eks Cessna 172, med samme rekkevidde og cruisehastighet. Konvertering på bare 5 timer flytid for personer med gyldig motor- eller mikroflysertifikat.


LN-GAN

Høyverdig seilfly av typen TWIN 3 SL.
SL i typebetegnelsen forteller at dette flyet har en "Self Launch" motor. Motoren som under ren seilflyging er innfelt bak i flykroppen sammen med propellen, benyttes hovedsakelig til å få flyet på vingene. Den er tosylindret, produsert av Rotax og er på ca 45 hester. Også denne motoren er luftkjølt men krever olje innblandet i bensinen.

Glidetallet for LN-GAN er 38 ved en hastighet på 107 km/t. Topphastigheten ved ren glideflukt er hele 250 km/t. Med motor flyr vi aldri fortere enn 140 km/t. Propellen har fast stigning. (ikke vribar) og er best egnet til å stige med.

Begge flyene våre har flykropp og vinger er laget av glassfiber, omtrent samme materiale som plastbåter. Flyet er meget sterkt og tåler store belastinger. Flyet har generelt høye ytelser særlig når det nyttes som rent seilfly. Vingespennet er på 18,5 meter.