Seilflyskole

Hos oss kan du lære å fly seilfly med motor helt fra "bunnen" av. Haugaland Seilflyklubb driver godkjent flyskole. Skolevirksomheten, som ledes av klubbens Skolesjef, er godkjent av NLF/S og Luftsportstilsynet, og må således fylle en rekke krav. Klubben er medlem av Norges Luftsports Forbund, Seilflyseksjonen.

Du vil få instruksjon av erfarne, sertifiserte seilflyinstruktører. Vi tilbyr all teori og praktisk flyging som trengs for å få et LAPL(S) sertifikat med TMG rettighet. Flyet vårt er meget godt egnet til opplæringsflyging.

Vi selger intro-turer sammen med erfaren pilot. Her får du anledning til å prøve kontrollene for å se om dette er noe du har lyst til å hive deg på. Turen koster 2500,-, og beløpet får du godskrevet hvis du melder deg på kurs.
Se siden "Introduksjonstur - Gavekort" til venstre i menyen.


Teori


Teorikurset er delt opp i 2 bolker. En består av 4 fag - uavhengig av hvilket fly du skal ha sertifikat på:

- Lover og Bestemmelser
- Menneskelige Ytelser- og Begrensninger
- Meteorologi
- Radiotelefoni

I tillegg trenger du følgende fag som er tilpasset det vi driver med, nemlig TMG:

- Flyteori
- Operasjonelle Prosedyrer
- Ytelser- og Flygeplanlegging
- Luftfartøyslære- og Instrumentering
- Navigasjon



Teorifagene og antall fag kan virke overveldende, men er i grunnen veldig overkommelig og interessant. Da vi er helt i startfasen på de europeiske sertifikatene, vil vi komme tilbake med mer informasjon om teorikurs.


Praktisk flyging

Den praktiske opplæringen er delt opp i 18 leksjoner, pluss skolesjekk og oppflyging.

Man starter fra scratch med håndtering av flyet i luften, og beveger seg etterhvert mot landingstrening og navigasjon. I tillegg vil du lære å fly med motoren avslått, kun ved hjelp av oppdrift i form av termikk, hang og bølger. Radiotelefoni blir også flettet inn, og denne rettigheten blir en del av sertifikatet ditt når du er i mål.

Vi har nylig gått fra et nasjonalt system, og over til et europeisk. Det vil si at det offisielle sertifikatet du får utstedt hos oss er Light Aircraft Pilot License Sailplane (LAPL-S) med rettighet til å operere TMG (Touring Motor Glider). Dette kan enkelt konverteres videre til LAPL-A (motorfly) på kun 3 timer og eventuelt videre til PPL-A for de som ønsker å oppnå kommersielle papirer.

De fleste er klare for å fly solo første gang etter i snitt 10-15 timer i luften.
Minstealder for å få fly solo er 15 år, men dette forutsetter at man er "moden nok" - og vil i hvert enkelt tilfelle være en individuell vurdering. Det vi derimot ser, er at jo yngre man er, jo lettere tar du til deg lærdommen instruktøren prøver å formidle. Dette betyr på ingen måte at de som er godt voksne blir mindre dyktige å fly, det tar bare litt mer tid i form av timer i luften. Vi har erfaring med elever fra 15-60 år.

Minimumskrav for å få utstedt sertifikat er:

- 15 timer totaltid
- 2 timer soloflyging
- 1 solo navigasjonsflyging på minimum 150 km, med en landing på fremmed flyplass
- 45 landinger
- Bestått Skolesjekk og Oppflyging
- Man må være fylt 16 år


Vi får ofte spørsmål om hvor lang tid man må regne på å fullføre opplæringen til et seilflysertifikat. Dette er veldig individuelt, men flertallet bruker 1 - 1/2 år.
Dette avhenger først og fremst av eleven selv, værforhold, flyets tilstand og instruktørsituasjonen.

Vi har også hatt noen som har fullført hele utdanningsløpet på 4-5 mnd, men da har de stått på veldig.



Film som viser en typisk instruksjonstur

En må regne med at det totalt koster ca.kr. 30.000,- Dette skal dekke kostnadene til teorimateriell, leie av fly til praktisk flyging og diverse utgifter som f.eks. legekontroll.

Priser:

Teorikurs: 2500,-
Flytimer med instruktør frem til Solo: 14000,-


Ta gjerne kontakt med skolesjef Leif Petter Froestad for mer informasjon på skolesjef(a)hsfk.no eller mobil 916 86 869. Ellers finner du kontaktinfo til alle våre instruktører på "Kontakt Oss" siden i menyen til venstre.